December 12, 2018

Magazín o automobilech

K čemu BOV slouží?
BOV odpouští hromadící se tlak mezi turbodmychadlem a škrtící klapkou. Při sundání nohy z plynu a zavření škrtící klapky se turbo dál točí setrvačností, ale tlak který produkuje se zarazí o škrtící klapku a hromadí se v potrubí. Protože už nemá tlak kam unikat, tak dojde k tomu, že se díky tomuto tlaku proti lopatkám začne turbo brzdit a zahřívá se. Při dalším sešlápnutí plynu je nutné počkat, až se turbo zase roztočí do pracovních otáček. Tomuto nepříznivému efektu se říká turbodíra a BOV slouží k tomu, aby se tlak odpustil ve chvíli, kdy sundáte nohu z plynu a řadíte další rychlost. BOV tak chrání turbo před působením protitlaku a nadměrným zahříváním. U každého odpuštění stlačeného vzduchu je v případě modelů open loop slyšet zajímavý zvukový efekt.

Jaký je rozdíl mezi Pop Off ventilem a Blow Off ventilem?
Některé firmy v ČR se postarali o zmatek v názvosloví tím, že prodávají Blow Off ventily pod názvem Pop Off ventil. Paradoxem je, že jim není divné, proč se jejich ventil označuje výrobcem ventil BOV 1, 2 atd.

Pop off ventil existuje ve světě přeplňování také, ale funguje jako pojistný ventil, který vypustí sice ze sacího traktu stlačený vzduch, ale ne na základě impulsu z podtlakové hadičky (při sundání nohy z plynu), ale proto že tlak už přerostl přes maximální možnou nastavenou hranici a mohl by poškodit motor. Jedná se o pojistný ventil, který se používá u vysokotlakých aplikací přeplňování turbodmychadlem nad 20 PSI. Jakmile tlak klesne pod nastavenou hranici, tak se ventil opět zavře.

Co je clossed loop a open BOV ?
Open BOV odpouští stlačený vzduch do atmosféry, při kterém vydává syčiví zvuk, otevřený okruh. Clossed loop BOV odpouští stlačený vzduch zpět do sacího traktu a při svém provozu nevydává žádný zvukový efekt.

Co získám montáží BOV? Výkon? Zrychlení?
Výkon se po montáži BOV nezmění, ale funkce BOV po správném seřízení vám zlepší čas na zrychlení, právě proto, že je možné využít potenciálu turbomotoru ihned po zařazení vyšší rychlosti a nemusí se čekat, až se turbo dostane zpět do provozních otáček.

Dá se BOV seřídit podle tlaku?
Ano. Všechny naše BOV jsou konstruovány tak, že je možné plynule seřizovat předepnutí pružiny a tím regulovat tlak, při kterém se bude BOV otevírat.

Je montáž BOV složitá?
Ne. Vždy záleží na tom, na jaké auto se BOV montuje. Standardní BOV kity obsahují adaptéry na přivaření v provedení hliník i ocel, které se dají použít i na připojení pomocí gumové hadice. Kromě toho máme řadu redukcí, které je možné použít na montáž na gumovou hadici s vnitřním průměrem 25,4 mm (například koncernové motory 1,8 T) nebo 34 mm (například Mitsubishi 3000 GT). Ostatní průměry a redukce je možné vyrobit na zakázku. Cílem je vždy, aby zakoupený BOV kit obsahoval všechny potřebné komponenty k jeho montáži.

Jak je zajištěn a servis BOV a jaká je záruka?
Na naše BOV máme skladem veškeré náhradní díly, takže v případě jakýchkoliv problémů můžeme díly vyměnit, popřípadě vyměnit celý BOV kus za kus. Záruka na všechny naše BOV je 12 měsíců, ale nevztahuje se na poškození způsobená špatnou montáží, havárií automobilu a neodborným seřízením.

Nejsem moc technicky zručný, kde mě BOV odborně nainstalují a kolik to bude stát včetně seřízení?
Cena montáže záleží na její časové náročnosti a je potřeba si ji domluvit individuálně. Na trhu je spoustu firem, které toto nabízejí.

Můžu BOV nahradit sériový BOV, který mám v autě od výrobce?
Ano. BOV nejsou určeny pouze majitelům přeplňovaných benzínových motorů bez BOV, ale i těm, kteří mají moderní benzínový motor a BOV je již standardně nainstalován. Většina sériových BOV je zapojena jako clossed loop. Na každý tlak verzi BOV, která se dá zapojit jako clossed loop a v případě zájmu je možné jej zapojit jako open loop. Výměna příruby za trychtýř je jednoduchá. Na zakázku se vyrábí i záslepka na utěsnění hadice, přez kterou sériový BOV odfukaval zpět do sání.

Co když si teď koupím BOV a v budoucnu radikálně zvýším plnící tlak?
Verze BOV Mk.I a Mk.II jsou určeny pro nižší tlaky cca 5-15 PSI. Verze Mk.III a Mk.IV je možné mít ve verzi 5-10 PSI a 10-25 PSI. Pokud zvýšíte plnící tlak nad horní úroveň seřízení BOV, tak není problém buď vyměnit pružinu, nebo ji podložit speciálními podložkami a zvýšit tak její předepnutí podle nových požadavků. Jsme schopni dodat jak podložky, tak i novou pružinu s větší tuhostí.

Je nutný zásah do řídící jednotky, když se instaluje BOV?
Ne. BOV pracuje nezávisle na všech ostatních procesech v motoru a není nutný zásah do elektroniky jak při instalaci, tak i při seřizování.

Je možné nainstalovat BOV na TDI motor?
Ne. TDI nemají škrtící klapku, takže nevzniká důvod proč BOV montovat – tlak se nemá před čím hromadit a za klapkou nevzniká podtlak, který je důležitý pro ovládání otevření BOV.

Tuning